Wednesday, July 21, 2010

Program PMI 2010

16 Julai 2010 Program Pembangunan Modal dianjurkan.Saya pun joinlah dengan seikhlas hati.Pengisian program ni best2 belaka.Ada ceramah, LDK, forum dan saya berkenalan dengan sahabat baharu.

Penceramah program bukan calang-calang orang,Ustaz Hasrizal dan sahabat-sahabat seperjuangan beliau.

(kiri) En. Daniel, (baju merun) Ustaz hasrizal,dua orang lagi tu saya tak tau nama..hee...

Antara input yang saya dapat melalui program ini ialah saya harus merancang arah tuju kehidupan saya,En. Daniel berkongsi tentang 'jadual kehidupan' sahabatnya...jadual kehidupan itu merupakan perjalanan hidup seorang pemuda sejak berumur setahun sehingga berumur 60 tahun...kita merancang disamping Allah merancang untuk kita.

Pengerusi majlis menjemput En. Daniel untuk menyempaikan slot ceramah beliau.

Ceramah Ustaz Hasrizal membuatkan saya berfikir "Adakah saya betul-betul beriman?"... beriman kepada 6 rukun iman sahaja tidak cukup jika kita masih melanggar perintah Allah!

Dosa kecil??? Ustaz Hasrizal membuka mata saya tentang istilah "dosa kecil". Ustaz membuat perumpamaan, jika kita menjentik telinga seorang budak kecil, itu dikira satu perkara kecil kita lakukan.Bagaimana pula jika kita menjentik telinga seorang Sultan. Perkara kecil itu menjadi suatu isu yang besar. Aplikasi situasi ini jika kita melakukan 'dosa kecil' kepada Allah..fikir-fikirkanlah.

Cerita Ustaz Hasrizal juga membuatkan air mata saya menitis walaupun saya cuba untuk kelihatan tabah; Kisah benar seorang pemuda yang menghidap penyakit buah pinggang. Kedua-dua buah pinggang pemuda tersebut tidak dapat berfungsi dengan baik. Alhamdulillah,pemuda itu menemui penderma buah pinggang.Si pemuda berkata kepada si ayah "perkara pertama saya mahu lakukan jika saya pulih daripada sakit ini ialah berlari".Pemuda itu aktif dalam sukan larian suatu ketika dahulu.Namun,pemuda itu hanya pulih beberapa ketika.Tidak lama kemudian,pemuda itu mengalami masalah pula dengan buah pinggang yang baharu itu, lebih perit lagi kaki pemuda itu terpaksa dipotong disebabkan situasi-situasi tertentu.Ustaz bersama keluarga pemuda tersebut ketika itu.Ustaz menangis mengenangkan nasib pemuda itu,namun, si ayah berkata "jangan fikirkan apa yang hilang,tapi fikirkan apa yang tinggal". "Positifnya si ayah" kata ustaz kepada peserta PMI. Saya kagum,teramat kagum dengan sikap si ayah, sedangkan diri ini kadang-kala mengeluh dengan perkara-perkara kecil...Astaghfirullahalazim.

Banyak lagi input yang masuk di sanubari sepanjang program PMI. Indahnya taman-taman syurga Allah...Subhanallah.

Para muslimat khusyuk mendengar forum "Tertunaikah Cinta".Antara pengisian program PMI.

Dua daripada tiga orang ahli panel forum "Tertunaikah Cinta".


Peserta muslimin PMI sempat menangkap gambar kenangan bersama ustaz Hasrizal.

No comments:

Post a Comment