Wednesday, July 21, 2010

Dunia Baharu


3 Jun 2010, saya menjejakkan kaki di Universiti Malaysia Sabah(UMS). Sebelum ini saya cuma datang di UMS ini sebagai pengunjung. Tapi pada tarikh ini saya datang sebagai pelajar UMS dalam kursus Kejuruteraan Awam. Makhluk-makhluk di luar sana mungkin akan kata,"alah,UMS jer?", "Civil engineering,biasa ja", tapi tidak mengapa. InsyaAllah saya jadikan rezeki ini sesuatu yang luar biasa bagi diri saya.


Kami menjalankan orientasi selama seminggu, Minggu Suai Mesra (MSM). Banyaklah ceramah,taklimat dan sebagainya. 1/3 saya fokus, 1/3 saya buat keja sendiri, 1/3 lagi saya tidur.


Seminggu kemudian, kuliah start.Pelbagai ragam manusia di kampus UMS ni. Ada pelajar bertudung labuh, ada pelajar stylo, ada pelajar sempoi, ada pelajar nerd, ada pelajar tomboi, 'mak nyah' pun ada jg...huh...pendek kata macam-macam ada. Tapi uniknya UMS ialah pelajarnya daripada pelbagai bangsa di Malaysia, International student pun ada dari Turkey, China,Brunei dan Eropah.


Hah,yang ni Dewan Cancelor (DC). Mula-mula tengok dulu ternga-nga juga mulut. Tapi bila hari-hari tengok,dewan ni semakin kecil pula,mungkin perasaan saya saja kot.

Jom pergi labry UMS....


Labry UMS salah satu pusat tumpuan pelajar untuk buat assygnment, discussion dan access internet, selain baca buku.


Buku labry tersusun rapi dan sistematik. Kalau mau cari buku,boleh cari melalui online,catat nombor rak dan nombor rujukan buku, lepas tu mudah la cari buku tersebut..tapi kalo unlucky,buku tu sudah dipinjam orang.


Dalam labry UMS ada Megalab, di sini la pelajar boleh surf internet. 90% pelajar online sebab mau cek Facebook. 10% pelajar lagi buat hal-hal lain.


Saya berkunjung pula ke Kompleks UMS. Fasiliti lengkap, padang bola sepak, gelanggang bola jaring, futsal,tenis dan bola keranjang memenuhi ruang di sekitar kompleks UMS.


Salah satu cafe dalam UMS ni ialah Cafe Bayu. Cafe ni menghadap laut. Lunch di sini memang best, dengan udara nyaman dan pemandangan laut yang cantik,Subahanallah. Tapi kalo sudah lapar tu, mana-mana cafe pun best, yang penting makan.


Last but not least, ni lah bengkel untuk budak kejuruteraan. Macam tidak sabar pula mau mula bengkel. Walaupun perempuan ni tidak sinonim dengan kerja bengkel, saya tetap bersemangat!!!

Ok la.Setakat ni, itulah serba sedikit tentang UMS ni. Kalau mau cerita satu UMS ni,entah bila selesai tulis blog. Relax,take our time to know UMS. See you in the next topic! wassalam.

No comments:

Post a Comment